Emine Naz GÖZÜKAN
Güzel
Türkistan sana ne oldu?
Seher
vaktinde güllerin soldu,
Çemenler
berbat kuşlar hem feryat,
Hepsi
bir mahzun, olmaz mı dil şad?
Bilmem
niçin kuşlar ötmez bahçalarında?
Birliğimizin
sarsılmaz dağı,
Ümidimizin
sönmez çerağı.
Birleş
ey halkım, gelmiştir çağı,
Bezensin
şimdi Türkistan bağı.
Davran
halkım artık yeter cevr-ü cefalar.
Bayrağını
al, kalbin uyansın,
Kulluk,
esaret kâmilen yansın.
Kur
yeni devlet düşmanlar ürksün,
Yüce
Türkistan ayağa kalksın.
Yayıl
yeşer öz vatanının gül bağlarında
Esaret altında yaşayan bir milletin aydın bir ferdi olan Abdulhamid Süleyman Çolpan 1893 yılında Andican'da doğdu. Özbek edebiyatının önde gelen temsilcilerindendir. Asıl adı Abdulhamid Süleymanoğlu olup Çolpan ise onun genel olarak eserlerinde kullandığı mahlasıdır. Onun şiirlerinde Çolpan mahlasını kullanmasının nedeni Çolpan Yıldızının yol gösterici özelliği olduğu düşünülmektedir. Babası Süleymankul Molla Muhammed Yunusoğlu da devrin tanınmış eğitimcisi ve bilim adamıdır. Türk lehçeleri başta olmak üzere Rusça, Arapça ve Farsça bilmektedir. Fikirlerinin temelinde Ceditçilik olgusu yatmaktadır. Zira Ceditçilik hareketinin ileri gelenlerinden Gaspıralı, Behbûdî ve Kaarı'nın fikirlerinden etkilenmiştir. Oyġanış (Uyanış), Bulaklar (Pınarlar), Tan Sırları, Koşuklarım (Şarkılarım) ve Saz adında beş şiir kitabı bulunan Çolpan ilk yazılarını da Sada-yı Türkistan, Sada-yı Fergana ve Türkistan Vilayetinin Gazeti gibi yayın organlarında çıkarmıştır.
Sovyet rejiminin uyguladığı politikalar 75 yıllık çağdaş Özbek Şiirin kaderini değiştirmişti. Sovyet rejiminin 1917 ihtilalinin ardından 1924 yılına kadar olan süreçte Türkistan'da halkın milli bağımsızlık hareketleri kanlı bir şekilde bastırmış ve Türkistan'ı 5 ayrı devlete böldükten sonra oralarda komünizmi yerleştirmek adına edebiyatı propaganda aracı olarak kullanmıştır. Rejim baskı yolu ile Türkistan yazar ve şairlerine ''Proleterya Edebiyatı'' adı altında rejimi övücü eserler ortaya çıkarttırdılar. Buna uymayan yazar ve şairleri de ''Sovyet ve Halk Düşmanı'' olarak nitelediler.
Kişen
Kişen,
gevdemdegi izler bukün hem ketgeni yoktur
Temir barmaklarının
dağı, bütkül ketgeni yoktur!
Ne müdhiş, ne savuk-menhus,
ne kızganmas kuçağın bar!
Beşer tarihinin her safhasında
kanlı dağın bar!
Yumulmuş közlerinin her biri bir elni
kahreyler,
Fakat
bir barlığındır kim, bütün barlıknı zehreyler!
Kulup
birlen senin erkinde köp yıllar kalup kittim…
Fakat
her tebrenişten kurtuluşlıknı ümid ettim.
Kişen!
Gevdemdeki dağın henüz hem bitkeni yoktur!
Fakat bütkül
kutulmakga ümidim emdi artıktır!...
Kaynak: TRT Avaz
Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=Bhpwc4o0jc4
Kaynakça: İçel, Hatice . "ÇOLPAN'IN ŞİİRLERİNDE ÖZGÜRLÜK ÖZLEMİ VE ÇOLPAN YILDIZI İMGESİ". AKRA Kültür Sanat ve Edebiyat Dergisi 7 / 17 (Ocak 2019): 135-147 . https://doi.org/10.31126/akrajournal.491141
Şenol, Musa , Yeşi̇lçi̇çek, Vedat . "ÇOLPAN VE JUMABAYULI’DA ANADOLU KURTULUŞ SAVAŞI’NIN YANSIMALARI". Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi 5 / 2 (Haziran 2005): 267-276 .
Yeşilçiçek, Vedat , Şenol, Musa. ''TÜRK DÜNYASI ZİRVE ŞAİRLERİNDE BAĞIMSIZLIK TEMASI''. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi (2009) 2/1, 88-99
Kocaoğlu , Timur . " Çağdaş Özbek Şiiri ". Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi / 1 (Şubat 1996): - .
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder